Aeroklub Częstochowski i Skalik – ta historia dobiegła końca. Po niespełna 27 latach pełnienia stanowiska prezesa ACz, Włodzimierz Skalik zrezygnował z tej funkcji z powodu objęcia mandatu posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej X kadencji.

Aeroklub Częstochowski to mój drugi dom, a Koleżanki i Koledzy lotnicy to moja druga, jakże liczna, rodzina. Ta rezygnacja to nie pożegnanie tylko konieczna zmiana, gdyż jako poseł na Sejm RP będę starał się służyć również polskiemu lotnictwu sportowemu, w którym funkcjonuję od 14. roku życia.

Włodzimierz Skalik na swoim facebooku po rezygnacji z funkcji prezesa Aeroklubu Częstochowskiego

Przygoda Skalika z lotnictwem

Włodzimierz Skalik swoje pierwsze lotnicze kroki stawiał jeszcze w połowie lat 70. Szkolenie w Aeroklubie w Kościelcu, dzięki któremu zdobył uprawienia na latanie szybowcami, rozpoczął w 1975 roku. Do samego uprawnienia z czasem doszły osiągnięcia, a w późniejszych latach Skalik sam został instruktorem szybowcowym pierwszej klasy oraz zawodowym pilotem śmigłowcowym.

Jakim dorobkiem może pochwalić się były prezes Aeroklubu Częstochowskiego? Mistrz i dwukrotny wicemistrz świata w lataniu precyzyjnym, wicemistrz Europy, dwukrotny rajdowo-nawigacyjny mistrz świata, a także dwukrotny brązowy medalista indywidualny i drużynowy imprez mistrzowskich. Do tego można dopisać ośmioletnią przygodę w Aeroklubie Polskim jako prezes. Swój epizod Skalik zaliczył również jako jeden z wiceprezydentów FAI – Międzynarodowej Federacji Lotniczej.

Skalik ojcem Aeroklubu

Włodzimierz Skalik z Aeroklubem Częstochowskim był związany od najmłodszych lat. Swoje osiągnięcia może zawdzięczać całej rodzinie aeroklubu, natomiast sam Skalik dużo dla tej rodziny zrobił. To właśnie dzięki jego staraniom lotnisko istnieje do dziś. Dwie dekady temu władze wojskowe odrzuciły koncepcję Aeroklubu Częstochowskiego dalszej cywilnej eksploatacji tego lotniska we współpracy z powiatem częstochowskim.

Ówczesny minister obrony uparł się aby teren lotniska Rudniki trafił do Agencji Mienia Wojskowego i miał się stać przedmiotem sprzedaży, co groziło likwidacją lotniska. Działacze aeroklubu z Prezesem Włodzimierzem Skalikiem na czele skutecznie zablokowali proces likwidacji lotniska. Dzięki temu zachowano dorobek materialny pokoleń częstochowskich lotników, który służy aeroklubowi do chwili obecnej.

Anna Messyasz, dyrektor zarządu Aeroklubu Częstochowskiego

Co po rezygnacji Skalika?

Aeroklub, jak każda profesjonalna instytucja, organizacja, był przygotowany na takie wydarzenie jakim było odejście prezesa. O tym, jakie procedury nastąpią opowiedziała nam dyrektor Anna Messyasz:

Zarząd w Aeroklubie Częstochowskim pełni swoją funkcje społecznie – wynika to z statutu uchwalonego przez Walne Zgromadzenie. Oprócz Pana Prezesa Skalika w zarządzie jest jeszcze dziewięć innych osób, co zapewnia działanie operacyjne nawet w przypadku rezygnacji prezesa z funkcji. Oczywiście, w obecnej sytuacji rezygnacji Prezesa Włodzimierza Skalika członkowie zarządu mają więcej pracy, natomiast zaistniała sytuacja nie spowodowała paraliżu. Zgodnie ze statutem zarząd wybierze nowego prezesa i uzupełni swój skład.

Anna Messyasz, dyrektor zarządu Aeroklubu Częstochowskiego

Aeroklub Częstochowski oazą dla pasjonatów lotnictwa

Aeroklub to idealne miejsce zrzeszające fanatyków lotnictwa, których w naszym regionie jest całkiem sporo. Najważniejsza jest dobra atmosfera i możliwość spełniania pasji.

Aeroklub Częstochowski jest miejscem, które skupia pasjonatów lotnictwa i oferuje wiele możliwości. Jesteśmy oazą dla osób zainteresowanych lotnictwem, dając im nie tylko szansę na rozwijanie pasji lotniczych, ale także na odpoczynek i oderwanie się od codziennych spraw. Tworzenie takiego środowiska apolitycznego sprzyja atmosferze otwartości i skupieniu się na wspólnych zainteresowaniach, co jest niezwykle cenne dla rozwoju społeczności lotniczej.

Anna Messyasz, dyrektor zarządu Aeroklubu Częstochowskiego

W Aeroklubie Częstochowskim stawia się na rozwijanie lotników na każdy możliwy sposób. Każdy może tutaj znaleźć coś dla siebie. Aeroklub działa w sekcjach: samolotowej, mikrolotowej, paralotniowej, szybowcowej, modelarskiej i spadochronowej, w których to oferuje szkolenia lotnicze z wykwalifikowaną kadrą instruktorów. Do tego aeroklub organizuje wiele wydarzeń i imprez lotniczych; przykładem są zajęcia modelarskie dla dzieci i młodzieży organizowane w Instytucie Małego Lotnictwa, podczas których pod okiem instruktora można własnoręcznie wykonać modele samolotów, szybowców, latawców i balonów. Instytut dzięki darczyńcom jest wyposażony w nowoczesny sprzęt, tj. drukarki 3D, plotery laserowe i od niedawna symulatory lotów.

Kolejnym przykładem działań aeroklubu są coroczne zawody: ,,Młodzi Modelarze na Start”, ,,Święto Latawca”, ,,Lądowanie na celność”, „Jurajskie Zawody Samolotowe im. Piotra Sikorskiego” i wiele innych, o których można przeczytać na stronie aeroklubu. Są również organizowane loty zapoznawcze oraz skrócone szkolenia dla osób, które chciałyby się sprawdzić jako pilot, po których jest możliwość kontynuowania kursu aż do uzyskania licencji. Fanatycy lotnictwa szukający wrażeń w powietrzu oferowane są loty widokowe, na które można się zapisać na stronie internetowej pośrednika klikając tutaj.

Wielkie wyzwania przed aeroklubem

W 2026 roku Aeroklub Częstochowski zorganizuje Szybowcowe Mistrzostwa Świata. Dla częstochowskich lotników będzie to nie lada wyzwanie, jednak aspiracje są duże, bowiem nie zamierzają na tym zaprzestać. W planach pojawiła się organizacja Mistrzostw Świata, tyle, że samolotowych.

Wyzwania w najbliższym czasie czekają nas niemałe. W 2026 roku Aeroklub Częstochowski będzie gospodarzem Szybowcowych Mistrzostw Świata. Wydarzenie to musi być poprzedzone cyklem przygotowań polegających na przygotowaniu i przeprowadzeniu zawodów, konsultacji, mistrzostw. Będziemy się starać również o organizację Samolotowych Mistrzostw Świata. Corocznie organizujemy imprezy rangi Mistrzostw Polski.

Anna Messyasz, dyrektor zarządu Aeroklubu Częstochowskiego

Perspektywy i wizje pokazują ważną rolę Lotniska Rudniki w promocji regionu i miasta Częstochowy. Pokazują również, jakie są potrzeby i zobowiązania związane z poprawnym funkcjonowaniem aeroklubu:

Potrzeby lotniska są ogromne. Rozwój lotniska wiąże się z utrzymaniem infrastruktury. Planujemy rozbudowę bazy hangarowej, poszerzenie floty statków powietrznych. Musimy utrzymać odpowiednią nawierzchnię pasów trawiastych (70 ha pasów), wyzwaniem jest też remont pasa betonowego. Jak powszechnie wiadomo Aeroklub nie jest właścicielem całego lotniska, więc w niektórych sprawach mamy związane ręce. Wyrażamy głęboką nadzieję na pozyskanie sponsorów, pomoc władz regionu, być może wspólnymi siłami udałoby się nabyć kluczowy dla nas teren, co pozwoliłoby na stabilny rozwój lotnictwa sportowego w naszym regionie.

Anna Messyasz, dyrektor zarządu Aeroklubu Częstochowskiego

Aeroklub Częstochowski kopalnią talentów

Włodzimierz Skalik to niejedyna postać, którą może pochwalić się Częstochowski Aeroklub. Częstochowianie wychowali na lotnisku w Kościelcu kilka ważnych osobistości w lotnictwie.

Lotnisko Rudniki jest wizytówką regionu, dorobek Aeroklubu jest ogromny – wyszkoliliśmy wielu mistrzów – Janusz Darocha, Patrycja Pacak, Łukasz Czepiela, Jerzy Ostrowski, Marcin Skalik, Michał Klimaszewski, czy już wspomniany wcześniej Prezes Włodzimierz Skalik to tylko niektóre znane nazwiska w świecie. Kilometr drogi może prowadzić donikąd a kilometr pasa startowego to okno na świat, dzięki temu region i gmina Rędziny może wiele zyskać, dlatego warto dbać o dorobek wielu pokoleń częstochowskich lotników pokazując piękno lotnictwa.

Anna Messyasz, dyrektor zarządu Aeroklubu Częstochowskiego

Autorem jednego z najświeższych osiągnięć wychowanków aeroklubu jest wspomniany w wypowiedzi Łukasz Czepiela. 40-latek to pilot komercyjny latający na maszynie Airbus A320 w linii lotniczej WizzAir oraz pilot akrobata, który dzięki Red Bull Air Race mógł pokazać na arenie międzynarodowej, że jego talent należy na wyróżnienie. Po tym, jak został wypatrzony przez Red Bull, zyskał szansę na rozwinięcie skrzydeł niemalże w dosłownym znaczeniu – i zrobił to.

Członkowie Aeroklubu Częstochowskiego brali udział w licznych turniejach i zawodach, a w pierwszych miesiącach tego roku jeden z wychowanków dokonał niesłychanego czynu – 14 marca Łukasz Czepiela, jako pierwszy człowiek na świecie, wylądował samolotem na lądowisku dla helikopterów na dachu wieżowca Burdż Al Arab w Dubaju. Średnica helipadu wynosiła 27 metrów, Mało tego, Czepiela postanowił wystartować z tego lądowiska gwałtownie w pozycji pionowej, wzdłuż fasady jednej z wizytówek Dubaju. Nagranie ukazujące kulisy tego wydarzenia znajduje się na instagramowym profilu Red Bulla.